Dette er et kurs som passer for alle, uansett om du har praktisert yoga i flere år, eller er helt ny. Kurset tar for seg fire temaer: Coreflow, Hjerteåpner, Bindevevsmassasje og Skulder.

Tid: 11.12.17 kl 16.30-22.00 og 12.12.17 kl 16.30-2200

Pris: 1800,-

Påmelding er bindende og gjøres i resepsjonen på Frisk3

Om Henriette:

Henriette Lien har lang erfaring som profesjonell danser, skuespiller og programleder i radio og tv.

Hun startet å praktisere Ashtanga yoga i 2000 og er nå sertifisert yogainstruktør og underviser i Vinyasa flow, Yin og Restortive yoga. Henriette er opptatt av forståelse av anatomien og hvilken effekt praktisering av yoga kan ha på livet ditt. Hvordan det lærer deg å håndtere stress bedre og gi deg en mer balansert opplevelse av livets påkjenninger og utfordringer.

”Yoga gir meg balanse i livet. Det gir meg rot i en hektisk hverdag. Matten er et sted jeg alltid kan vende tilbake til hvis jeg kjenner at det glipper litt. En regelmessig praksis er for meg nødvendig for å føle meg hel”

Kursets fire temaer:

Coreflow:

Core og styrke i mageregionen er så mye mer enn sit-ups og vaskebrett. Sterk kjerne muskulatur gir støtte og balanse til hele kroppen og er høyst nødvendig i en yogapraksis. Ikke bare å ha en sterk kjernemusklatur men å være den bevisst i praksisen. Magen er i tillegg vårt følelsessenter som er et sensitivt område. Derfor er det viktig at vi husker å lytte til magefølelsen - den lyver aldri.

I denne workshopen skal vi ha dynamiske flytsekvenser ispedd ren styrke og ha et ekstra fokus på kjernestyrken i flyten. Vi skal lytte til hvor vår egen grense går, og vi skal leke. Yoga må aldri bli så alvorlig at vi glemmer å leke. Det blir rom for å stille spørsmål, og kanskje ender vi i en balanse du ikke hadde regnet med før klassen begynte.

Hjerteåpner:

Når vi hører ordet bakoverbøyninger tenker de som allerede er åpne i hofteleddsbøyerne, skuldre, bryst og øverste rygg ”åh, så deilig” og vi som ikke er det fra naturen side, som kjenner en viss utilstrekkelighet ”nei, det er ikke min greie” .

Hjerteåpner derimot gir kanskje litt andre assosiasjoner. Det er noe varmt, mykt., noe lyttende. Hjerte forteller oss mye, hva som er rett og galt, hvis vi lytter . Og i yogasammenheng kan hjertet si noe om hvor langt vi skal gå i en posisjon, om vi skal holde litt igjen, om viljen har tatt over. Men hjertet kan og være overbeskyttende, så det å åpne opp, gå litt ut av komfortsonen, tørre være sårbar, det kan både være skummelt og forløsende.

En annen viktig del i denne sammenheng er styrke så vi ikke bare henger i posisjonene. I denne workshopen skal vi ha en deilig flyt, vi skal kjenne på balansen mellom å fysisk åpne litt opp, men og lytte til hva hjertet sier om dine grenser.

Bindevevsmassasje:

Fascial eller myofascia er tett, tøft vev som omgir og dekker alle muskler og ben. Under et mikroskop ligner det et edderkoppspinn eller fiskenett,- veldig organisert, fleksibelt og mykt i sunn tilstand. Det binder hver muskel, ben, blodåre, nerve i tillegg til alle de indre organene. Fordi fascia omgir og fester alle disse strukturene skaper det en grunnleggende støtte i kroppen. Den har evnen til å strekke og bevege seg uten begrensinger, men hvis vi opplever traumer, skader, slag, overdreven bruk av muskler mister det smidighet. Det kan bli trangt, begrenset og en kilde for spenning gjennom hele kroppen.

Bindevevsmassasje kan være veldig hjelpsomt til å forbedre biomekanismen, omstrukturere bindevevet og minske en eventuelle smerter og spenninger.

I denne workshopen vil du lære om og utøve bindevevsmassasje som er et supert supplement til yogapraksisen din eller annen trening.

Skulder:

Skulderen er det mest bevegelige leddet vi har, og det er dermed det mest vinglete. I yogapraksisen vår legger vi ofte vekten over i hendene, enten vi støtter oss i enkle overganger, i hunden som ser ned/opp, planke, vinyasa eller i mer avanserte armbalanser. Derfor er plasseringen av skulderen viktig. Underarm og håndledd er ikke laget til å bære kroppsvekten vår så styrke og plassering av skulderen må derfor avlaste hendene.

Denne workshopen er ikke for de som nødvendigvis har armbalanser i praksisen sin, men for deg som liker å praktisere yoga men kjenner at du kanskje ikke helt vet hvordan du går fra hel til halv planke, du som kjenner at det kanskje murrer litt i håndleddene etter du har praktisert, at du ikke har helt oversikt over hva du faktisk gjør i hunden som ser opp/ ned.

Vi vil se på viktigheten med plassering og styrke, vi vil ha en god flyt og noe styrke.

Respekterer vi ikke kroppens anatomi og signaler vil skader og ubehag oppstå og det er jo det siste vi ønsker.



Feil: Vennligst fyll ut alle felter markert med rødt og prøv igjen.

Bli den beste utgaven av deg selv!

Bli medlem


© Copyright 2016. Designed & developed by:
iBooking AS